1 Чоловік остережуваний, та твердошиїй, буде зламаний нагло, і ліку не буде йому. | 1 Людина, котру викривають, ожорсточує свою шию, наразі зазнає поразки, і не буде [їй] зцілення. | 1 Хто від картання стає тугошиїм, того розіб'ють умить, і то невигойно. | 1 Кращий чоловік, що картає, від твердошийого чоловіка. Бо як він нагло загориться немає оздоровлення. | 1 Коли чоловіка картають, а він все таки тугошийий, то й буде розбитий, й не буде йому лїку. |
2 Коли множаться праведні, радіє народ, як панує ж безбожний то стогне народ. | 2 Коли праведників постає багато, радіє народ; а коли володарює нечестивий – народ стогне. | 2 Як праведних багато - народ радіє, а як лихі панують - народ стогне. | 2 Як праведних хвалять народи звеселяться, а як безбожні володіють стогнуть мужі. | 2 Як много праведних, - люде веселяться; як запанують же ледачі, тодї народ стогне. |
3 Людина, що мудрість кохає, потішує батька свого, а хто попасає блудниць, той губить маєток. | 3 Людина, котра любить мудрість, тішить батька свого; а хто спілкується з блудницями, той змарнує маєток. | 3 Хто любить мудрість, той веселить батька свого, а хто вчащає до блудниць, своє майно марнує. | 3 Як чоловік любить мудрість його батько веселиться, а хто пасе розпусниць, знищить багацтво. | 3 Хто любить мудрість, той отцеві втїха, хто ж з блудницями живе, той майно марнує. |
4 Цар утримує край правосуддям, а людина хабарна руйнує його. | 4 Цар правосуддям утверджує землю, а той, що полюбляє дарунки, спустошує її. | 4 Цар правотою скріплює країну, а ласий на податки її руйнує. | 4 Праведний цар ставить країну, а беззаконний чоловік розкидає. | 4 Правосуд царя скріпляє країну, хто ж бажає подарунків, - пустошить її. |
5 Людина, що другові своєму підлещує, на стопах його пастку ставить. | 5 Людина, котра лестить другові своєму, розстеляє сіть ногам його. | 5 Хто лестить ближньому своєму, той сіть стелить йому під ноги. | 5 Хто приготовляє сіть для лиця свого друга, закидає її своїм ногам. | 5 Хто леститься другу свому, стелить сїтї під ноги йому. |
6 У провині людини лихої знаходиться пастка, а справедливий радіє та тішиться. | 6 У гріхові лихої людини – тенета [для неї], а праведник тішиться і радіє. | 6 В переступі лихого чоловіка -пастка; а праведний співає й радується. | 6 Велика засідка для того чоловіка, що грішить, а праведний буде в радості і в веселості. | 6 В грісї в ледачого - сїть про його, а праведний - все веселий і радуєсь. |
7 Праведний знає про право вбогих, безбожний же не розуміє пізнання про це. | 7 Праведний уважно вивчає позов бідних, а лиходій нехтує справою. | 7 Праведний знає справу бідних, а розбещений не має зрозуміння. | 7 Праведний вміє судити бідних, а безбожний не пізнає знання, і в бідного немає розуму тих, що пізнають. | 7 Праведний щиро вникає у справу бідних, безбожний не розбірає справи. |
8 Люди глузливі підбурюють місто, а мудрі утишують гнів. | 8 Люди розбещені підбурюють місто, а мудрі упокорюють заколот. | 8 Глузливі піднімають догори дном ціле місто, а мудрі гнів утихомирюють. | 8 Мужі поганці спалили місто, а мудрі відвернули гнів. | 8 Люде розворотні ворохоблять місто, мудрі ж неспокій втихомиряють. |
9 Мудра людина, що правується із нерозумним, то чи гнівається, чи сміється, спокою не знає. | 9 Розумний чоловік, судячись із чоловіком благуватим, чи гнівається, чи сміється, – не має спокою. | 9 Коли мудрий посперечається з дурнем, то сердиться він, чи сміється - немає спокою. | 9 Мудрий чоловік судить народи, а поганий чоловік гніваючись висміває і не лякається. | 9 Як мудрий із дурним заведе рахубу, то, чи гнїваєсь, чи сьміється, - не має спокою. |
10 Кровожерці ненавидять праведного, справедливі ж шукають спасти його душу. | 10 Кровожерні люди ненавидять безвадного, а праведні піклуються про його життя. | 10 Невинного не люблять душогубці, а праведні про його душу дбають. | 10 Люди крови спільники тих, що ненавидять преподобного, а праведні шукатимуть його душу. | 10 Безвинного не люблять душогубцї, а праведні журяться про життє його. |
11 Глупак увесь свій гнів увиявляє, а мудрий назад його стримує. | 11 Безглуздий увесь гнів свій виливає, а мудрий упокорює його. | 11 Дурний усю свою досаду виливає, а мудрий здержує її в собі. | 11 Безумний виносить ввесь свій гнів, а мудрий по часті ховає. | 11 Дурний усю свою досаду виливає, а мудрий здержує її. |
12 Володар, що слухає слова брехливого, безбожні всі слуги його! | 12 Якщо князь дослухається брехливих слів, то всі служники його не відають честі. | 12 Як князь вислухає слова брехливі, усі його слуги ледачі. | 12 Як цар слухається неправедного слова беззаконні всі, що під ним. | 12 Як любо панові слухати неправди, то й всї слуги в його ледачі. |
13 Убогий й гнобитель стрічаються, їм обом Господь очі освітлює. | 13 Бідний і лихвар зустрічаються один з одним; але світло очам того і того дає Господь. | 13 Бідний і здирці зустрічаються; та Господь освічує очі цього, і тих. | 13 Як разом сходяться той, хто позичає, і довжник Господь над обома чинить нагляд. | 13 І бідні й деруни помішані з собою, та обох їх очам дає Господь сьвітло. |
14 Як цар правдою судить убогих, стоятиме трон його завжди. | 14 Якщо цар судить убогих за правдою, то престол його назавжди усталиться. | 14 Як цар судить по правді бідних, престол його назавжди утвердиться. | 14 Як цар по правді судить бідних його престіл буде поставлений на свідчення. | 14 Коли вбогих царь по правдї судить, то престол його на все утвердиться. |
15 Різка й поука премудрість дають, а дитина, залишена тільки собі, засоромлює матір свою. | 15 Різка і викриття дають мудрість; але підліток, залишений без уваги, вчиняє сором матері. | 15 Різка й докір надають мудрости, дитина ж, лишена напризволяще, соромить матір. | 15 Рани і картання дають мудрість, а слуга, що блукає, соромить своїх батьків. | 15 Лоза й огроза - вони дають мудрість; та син, лишений на волю, соромить матїр. |
16 Як множаться несправедливі провина розмножується, але праведні бачитимуть їхній упадок. | 16 Коли множаться нечестиві, множиться і беззаконня; але праведні побачать загибель їхню. | 16 Як множаться безбожні, множаться злочини, та праведні побачать їх погибель. | 16 Як безбожні численні стаються численні гріхи, а праведні бувають перестрашені як вони падуть. | 16 Як множаться безбожні люде, множиться й беззаконність, та праведні побачять їх погибель. |
17 Карай сина свого й він тебе заспокоїть, і приємнощі дасть для твоєї душі. | 17 Карай сина свого, і він принесе тобі спокій і втішить душу твою. | 17 Наставляй сина твого, й дасть тобі спокій, він дасть потіху твоєму серцю. | 17 Напоумляй твого сина, і дасть тобі спокій і дасть красу твоїй душі. | 17 Карай твого сина, а дасть спокій тобі, й принесе радість серцю твойму. |
18 Без пророчих видінь люд розбещений, коли ж стереже він Закона блаженний. | 18 Без одкровення згори народ розбещений, а той, що пильнує закон, блаженний. | 18 Коли нема видіння, народ розпускається; щасливий, хто додержує закону. | 18 Для беззаконного народу не буде пояснювача, а блаженний той, хто береже закон. | 18 Як нїкому, (Божу) обявляти правду, ійде народ в розтеч; щаслив лиш той, хто додержує закону. |
19 Раб словами не буде покараний, хоч він розуміє, але не послухає. | 19 Словами не навчити раба; тому що хоч і розуміє [їх], та не упокорюється. | 19 Словами раба не поправити: навіть коли розуміє, не послухає. | 19 Поганий раб не напоумиться словами. Бо хоч і зрозуміє, але не послухається. | 19 Словами годї раба навчити; хоч він їх і чує, та що ж не слухає. |
20 Чи бачив людину, квапливу в словах своїх? Більша надія глупцеві, ніж їй! | 20 Чи бачив ти людину необачну у словах своїх? На безглуздого більше надії, аніж на неї. | 20 Чи бачив ти чоловіка, прудкого до розмови? На дурня більш надії, ніж на нього. | 20 Якщо побачиш чоловіка швидкого на слова, знай, що безумний має більшу надію від нього. | 20 Чи бачив ти чоловіка, прудкого до мови? - на дурного більш надїї анїж на його. |
21 Хто розпещує змалку свого раба, то кінець його буде невдячний. | 21 Якщо із самого дитинства виховувати служника в розкошах, то згодом він забажає бути сином. | 21 Як слугу змалку в розкошах тримати, він наостанку стане невдячний. | 21 Хто змалку живе розгнуздано, буде рабом, а вкінці болітиме за себе самого. | 21 Коли слуга з малку в розкошах зростає, схоче він опісля зробитись сином. |
22 Гнівлива людина викликує сварку, а лютий вчиняє багато провин. | 22 Гнівлива людина започатковує сварку, і запальний багато грішить. | 22 Гнівливий чоловік здіймає сварку, і гарячий - множить провини. | 22 Злосливий чоловік піднімає бійку, а невитриманний чоловік викопав гріхи. | 22 Чоловік гнївливий розводить сварку, та й палкий не трохи грішить. |
23 Гординя людини її понижає, а чести набуває покірливий духом. | 23 Гординя людини принижує її, а впокорений дух набуває честі. | 23 Гординя чоловіка його принизить, а покірний духом досягне чести. | 23 Зарозумілість впокорює чоловіка, а тих, що думають покірно, Господь скріпляє славою. | 23 Гординя веде чоловіка в погорду, а покірний духом наживає честї. |
24 Хто ділиться з злодієм, той ненавидить душу свою, він чує прокляття, та не виявляє. | 24 Хто ділиться із злодієм, той ненавидить душу свою; чує він прокляття, але не зголошує про те. | 24 Хто з злодієм паює, ненавидить власну душу: він чує закляття, усе ж таки не повідомляє. | 24 Хто розділяє з злодієм ненавидить свою душу. Якщо ж чути було клятву хай не сповіщають, | 24 Хто з злодїєм дїливсь, ненавидить свою душу; він чує закляттє*, та не виявляє. |
25 Страх перед людиною пастку дає, хто ж надію складає на Господа, буде безпечний. | 25 Страх перед людьми налаштовує сіть; а той, що сподівається на Господа, буде в безпеці. | 25 Хто людей боїться, той у сильце попаде; а хто на Господа вповає, той безпечен. | 25 вони боячись і соромлячись людей спотикнулися. Хто ж на Господа поклав надію звеселиться. Безчестя дає людині упадок. Хто поклав надію на володаря спасеться. | 25 Хто боїться людей, той в біду попаде; хто ж боїться Господа, буде безпечен. |
26 Багато шукають для себе обличчя володаря, та від Господа суд для людини. | 26 Багато тих, що шукають [прихильного] обличчя у князя, але доля в людини від Господа. | 26 Багато тих, що шукають ласки князя; та право кожного від Господа походить. | 26 Численні служать лицю володарів, а від Господа буває праведність для людини. | 26 Многі шукають ласки в володарів (земних), та долею людською - володїє Господь. |
27 Насильник огида для праведних, а простодорогий огида безбожному. | 27 Мерзота для праведників – людина неправедна, і мерзота для нечестивого – той, що прямує належним шляхом. | 27 Гидота праведним - муж нечестивий; хто ж ходить правою дорогою - гидота злому. | 27 Неправедний чоловік гидота для праведних, а для беззаконного гидота та дорога, що випрамлюється. | 27 Гидота праведним - чоловік ледачий, безбожнику ж гидота - хто ходить правою дорогою. |