1 Отож, що має більшого юдей, або яка користь від обрізання?1 Отож, яка перевага бути юдеєм, чи яка користь від обрізання?1 В чому вищість юдея? Або яка користь з обрізання?1 Отож, які переваги мають юдеї, або яка користь від обрізання?1 Чим же переважує Жидовин? або яка користь з обрізання?
2 Багато, на всякий спосіб, а насамперед, що їм довірені були Слова Божі.2 Велика перевага у всіх відношеннях, а найбільше в тому, що їм довірене Слово Боже.2 Велика з кожного погляду: їм бо, насамперед, були довірені пророцтва Божі.2 Великі - з кожного погляду. Насамперед їм були довірені слова Божі.2 Велика на всякий спосіб: найперше бо, що їм були звірені словеса Божі.
3 Бо що ж, що не вірували деякі? Чи ж їхнє недовірство знищить вірність Божу?3 Що ж бо, якщо деякі й невірні були, чи невірність їхня хіба знищить вірність Божу?3 Що ж бо, коли деякі не повірили? Хіба ж їхня невірність знищить вірність Божу?3 Що з того, коли деякі не увірували, - хіба їхнє невірство знищить Божу вірність?3 Що бо, що не увірували деякі? Хиба невірство їх віру Божу оберне в нїщо?
4 Зовсім ні! Бож Бог правдивий, а кожна людина неправдива, як написано: Щоб був Ти виправданий у словах Своїх, і переміг, коли будеш судитися.4 Аж ніяк! Бог вірний, а всіляка людина неправдива, як написано: Ти праведний у словах Твоїх і переможеш у суді Твоєму.4 Ясно, що ні! Треба визнати радше, що Бог правдомовний, а кожний чоловік брехливий, як написано: «Щоб ти оправдався у твоїх словах і переміг, коли будуть тебе судити.»4 Зовсім ні. Адже Бог правдивий, а кожна людина - облудна, як написано: Щоб ти був виправданий у твоїх словах - і переможеш, коли судитимешся.4 Нехай не буде (так). Нї, (нехай буде) Бог правдивий, усякий же чоловік омана, яко ж писано: Щоб оправдив ся Ти в словах Твоїх, і побідив, як судити меш ся.
5 А коли наша неправда виставляє правду Божу, то що скажемо? Чи ж Бог несправедливий, коли гнів виявляє? Говорю по-людському.5 Та коли наша неправда відкриває правду Божу, то що скажемо? Чи не буде Бог несправедливий, коли виливає гнів? – кажу це, як на людський погляд.5 Коли ж наша неправедність виявляє Божу праведність, то що скажемо? Чи ж Бог є несправедливий - по-людському говорю! - коли наводить гнів свій?5 А коли наша несправедливість виявляє Божу праведність, то що на це скажемо? Чи несправедливий Бог, коли виявляє гнів? Це так по-людському кажу.5 Коли ж неправда наша Божу правду викликає, що скажемо? Хиба неправеден Бог, що посилає кару? (яко чоловік глаголю.)
6 Зовсім ні! Бож як Бог судитиме світ?6 Зовсім ні! Бо інакше, як Богові судити світ?6 Зовсім ні! Бож як би Бог мав світ судити?6 Але воно не так. Як же судитиме Бог увесь світ?6 Нехай не буде (так). Як же бо мав би Бог судити сьвіт?
7 Бо коли Божа правда через мою неправду збільшилась на славу Йому, пощо судити ще й мене, як грішника?7 Бо коли вірність Божа підноситься моєю невірністю для слави Божої, то за що мене судити, як грішника?7 Та коли Божа правда моєю неправдою більше сяє, йому на славу, то нащо мене ще як грішника судити?7 Бо коли правда Божа підноситься моєю неправдою на його славу, то за що мене мають судити як грішника?7 Коли бо істина Божа через мою оману ще побагатшала на славу Його, чого ж іще й менї, яко грішникові, осудженим бути?
8 І чи не так, як нас лають, і як деякі говорять, ніби ми кажемо: Робімо зле, щоб вийшло добре? Справедливий осуд на таких!8 І чи не варто нам чинити зло, щоб вийшло добро, як деякі лихословлять нас і запевняють, наче ми отак навчаємо? Праведний суд на таких.8 Чому ж тоді деякі нас очорнюють і деякі говорять, нібито ми кажемо: «Робімо зло, щоб із нього вийшло добро»? На таких суд справедливий.8 Чи не так, як ото деякі нас ганьблять, наговорюючи, ніби ми кажемо: Робімо зло, щоб вийшло [нам] на добро? Праведний осуд на таких!8 А не (так тому бути), як нас хулять, і як говорять деякі, нїби ми кажемо, що нумо робити лихе, щоб прийшло добре? Праведний суд на таких.
9 То що ж? Маємо перевагу? Анітрохи! Бож ми перед тим довели, що юдеї й геллени усі під гріхом,9 Ну, то як? Чи маємо ми перевагу? Зовсім ні; бо ми вже довели, що, як юдеї, так само й греки, – усі під гріхом,9 То що ж? Маємо перевагу? Зовсім ні! Бож ми перед тим обвинуватили юдеїв і греків, що вони всі під гріхом,9 То що ж? Чи маємо перевагу? Цілковито ні! Ми вже раніше довели, що як юдеї, так і греки - усі є під гріхом,9 Що ж? ми луччі? Нїяк (не луччі); попереду бо укорили ми й Жидів і Греків, що вони всї під гріхом,
10 як написано: Нема праведного ані одного;10 Як написано: Немає праведного жодного;10 як написано: «Немає справедливого, ані одного!10 як ото написано: Нема праведного жодного,10 яко ж писано: що нема праведного нїкого,
11 нема, хто розумів би; немає, хто Бога шукав би,11 Немає тямущого; ніхто не шукає Бога;11 Немає тямущого, немає, хто шукав би Бога.11 нема тямущого, нема того, хто шукає Бога.11 нема, хто розумів би, нема, хто шукав би Бога,
12 усі повідступали, разом стали непотрібні, нема доброчинця, нема ні одного!12 Усі збилися з дороги, до останнього нікчемні; немає тих, що чинять добро, – немає жодного.12 Усі з дороги збилися, зробилися нікчемні! Немає, хто добро творив би, ані одного!12 Всі збилися з дороги, стали непотрібними; нема того, хто чинить добро, нема жодного.12 всї відхилились, вкупі нїкчемні стали; нема, хто робив би добро, нема аж до одного.
13 Гріб відкритий їхнє горло, язиком своїм кажуть неправду, отрута зміїна на їхніх губах,13 Їхнє горло – відкритий гріб, язиком своїм обманюють; отрута гадюча на губах їхніх;13 Їхнє горло - гріб відкритий, до обману язик їх схильний, отрута гадюча у них під губами.13 Їхнє горло - то гроб відкритий; своїми язиками кажуть неправду; отрута зміїна на їхніх губах.13 Гріб відчинений горло їх, язиками своїми підводили; отрута гадюча під губами їх;
14 уста їхні повні прокляття й гіркоти!14 Уста їхні виповнені лихослів‘ям і гіркотою.14 Уста у них прокльонів повні і гіркоти.14 Їхні вуста повні прокляття та гіркоти;14 котрих уста клятьби і гіркости повні;
15 Швидкі їхні ноги, щоб кров проливати,15 Ноги їхні швидкі на пролиття крови;15 Щоб проливати кров, швидкі їхні ноги.15 їхні ноги швидкі, щоб проливати кров;15 скорі ноги їх проливати кров;
16 руїна та злидні на їхніх дорогах,16 Руїна і загибель на шляху їхньому;16 На їхніх дорогах злидні і руїна.16 на їхніх дорогах - руїни й нещастя;16 руїна та злиднї на дорогах їх,
17 а дороги миру вони не пізнали!17 Вони не відають шляху миру.17 Вони не відають дороги миру.17 а шляхи миру їм не відомі.17 а дороги мирної не пізнали.
18 Нема страху Божого перед очима їхніми...18 Немає страху Божого перед очима їхніми.18 Немає Божого остраху у них перед очима.»18 Нема Божого страху перед їхніми очима.18 Нема страху Божого перед очима їх.
19 А ми знаємо, що скільки говорить Закон, він говорить до тих, хто під Законом, щоб замкнути всякі уста, і щоб став увесь світ винний Богові.19 Але ми знаємо, що Закон, коли щось говорить, то говорить до тих, що стоять під Законом, аж так, що загороджуються всілякі уста, і увесь світ стає з провиною перед Богом,19 Ми ж знаємо, що все, що закон говорить, тим, які під законом, говорить, щоб усякі уста замкнулись і щоб увесь світ визнав себе винним перед Богом,19 Знаємо, що коли говорить закон, він говорить до тих, що перебувають під законом, аби замкнулися всякі вуста, а весь світ був винним перед Богом.19 Знаємо ж, що скільки закон говорить, тим, що під законом, говорить, щоб усякі уста загородились, і винен був увесь сьвіт Богові;
20 Бо жадне тіло ділами Закону не виправдається перед Ним, Законом бо гріх пізнається.20 Тому що справами Закону не виправдається перед Ним жодна плоть; бо Законом пізнається гріх.20 бо ніхто не оправдається перед ним ділами закону: законом бо гріх пізнається.20 Бо жодне тіло не виправдається ділами закону, - адже ж через закон пізнається гріх!20 тим що дїлами закону не оправдить ся всяке тїло перед Ним; через закон бо познаннє гріха.
21 А тепер, без Закону, правда Божа з'явилась, про яку свідчать Закон і Пророки.21 Але нині, незалежно від Закону, з‘явилася правда Божа, про котру свідчать Закон і пророки,21 Тепер же без закону з'явилася Божа справедливість, засвідчена законом і пророками;21 Нині ж - уже без закону - з'явилася Божа справедливість, про яку свідчать закон і пророки.21 Тепер же окроме закону правда Божа явилась, сьвідкована від закону й пророків;
22 А Божа правда через віру в Ісуса Христа в усіх і на всіх, хто вірує, бо різниці немає,22 Правда Божа через віру в Ісуса Христа в усіх і на всіх віруючих; бо немає різниці,22 справедливість Божа через віру в Ісуса Христа для всіх, хто вірує, бо нема різниці.22 А правда Божа - через віру в Ісуса Христа - в усіх [і на всіх], хто вірує. Адже нема різниці,22 правда ж Бога через віру Ісус-Христову усїм і на всїх віруючих; нема бо ріжницї:
23 бо всі згрішили, і позбавлені Божої слави,23 Тому, що всі згрішили і позбавлені слави Божої;23 Всі бо згрішили й позбавлені слави Божої,23 бо всі згрішили й позбавлені Божої слави,23 всї бо згрішили, і лишені слави Божої,
24 але дарма виправдуються Його благодаттю, через відкуплення, що в Ісусі Христі,24 Одержуючи виправдання даром, від благодаті Його, покутою у Христі Ісусі,24 і оправдуються даром його ласкою, що через відкуплення, в Ісусі Христі: 24 але виправдуються даром, його ласкою, через відкуплення, що в Ісусі Христі.24 оправдають ся (ж) дармо благодаттю Його, викупленнєм, що в Христї Ісусї,
25 що Його Бог дав у жертву примирення в крові Його через віру, щоб виявити Свою правду через відпущення давніше вчинених гріхів,25 Котрого Бог запропонував на пожертву спокути в Крові Його через віру; для показу правди Його у прощенні гріхів, учинених передніше,25 якого видав Бог як жертву примирення, в його крові, через віру, щоби виявити свою справедливість відпущенням гріхів колишніх,25 Його Бог дав як жертву примирення в його крові, через віру, щоб виявити свою праведність для відпущення раніше вчинених гріхів;25 котрого предложив Бог на вблагальну жертву через віру в кров Його, щоб з'ясувати правду свою одпущеннєм прежнїх гріхів у довготерпінню Божому,
26 за довготерпіння Божого, щоб виявити Свою правду за теперішнього часу, щоб бути Йому праведним, і виправдувати того, хто вірує в Ісуса.26 У часи довготерплячости Божої, на показ правди Його в теперішній час, нехай же з‘явиться Він праведним, що виправдовує віруючого в Ісуса.26 за час довготерпіння Божого, щоби виявити свою справедливість за нинішнього часу, - щоб він був справедливий і усправедливлював того, хто вірує в Ісуса.26 у Божому довготерпінні, щоб виявити свою справедливість у теперішній час, щоб бути справедливим і виправдає того, хто вірить в Ісуса.26 щоб з'ясувати (кажу) правду свою нинїшнього часу, щоб був Він праведний і оправдуючий, хто з віри Ісусової.
27 Тож де похвальба? Виключена. Яким законом? Законом діл? Ні, але законом віри.27 А де те, щоб ним похвалитися? Знищене. Яким законом? Законом справ? Ні, але законом віри.27 Де ж тоді хвальба? Вона виключена. - Яким законом? Діл? Ні, але законом віри.27 Отже, де те, чим хвалитися? Воно виключене! Яким законом? Ділами? Ні, лишень законом віри!27 Де ж величаннє? Виключене. Которим законом? учинків? Нї, а законом віри.
28 Отож, ми визнаємо, що людина виправдується вірою, без діл Закону.28 Бо ми визнаємо, що людина виправдовується вірою, незалежно від справ Закону.28 Бо ми вважаємо, що чоловік оправдується вірою, без діл закону.28 Бо вважаємо, що людина виправдується вірою без діл закону.28 Думаємо оце, що чоловік оправдуєть ся вірою, без учинків по закону.
29 Хіба ж Бог тільки для юдеїв, а не й для поган? Так, і для поган,29 Невже Бог є Бог юдеїв лише, а не поганів також? Авжеж, і поганів;29 Хіба Бог - тільки юдеїв, а не й поган? Авжеж, і поган,29 Хіба Бог тільки для юдеїв, а для поган - ні? Так, він і для поган,29 Або Жидам Бог тільки, а й не поганам? Так, і поганам;
30 бо є один тільки Бог, що виправдає обрізання з віри й необрізання через віру.30 Тому що один Бог, Котрий виправдовує обрізаних завдяки вірі і необрізаних через віру.30 бо є лиш один Бог, що оправдує обрізаних завдяки вірі і необрізаних через віру.30 бо Бог є один, який виправдує обрізаних - згідно з вірою і необрізаних - через віру.30 яко ж бо один Бог, що оправдує обрізаннє з віри і необрізаннє вірою.
31 Тож чи не нищимо ми Закона вірою? Зовсім ні, але зміцнюємо Закона.31 Отже, ми знищуємо Закон вірою? Зовсім ні, але Закон стверджуємо.31 То, значить, вірою ми касуємо закон? Ні, навпаки, ми його стверджуємо.31 Тож чи знищуємо закон вірою? Аж ніяк ні, - ми стверджуємо закон.31 То ми оце руйнуємо закон вірою? Нехай не буде (так). Нї, ми утверджуємо закон.