1 Хто любить навчання, той любить пізнання, а хто докір ненавидить, той нерозумний.1 Хто любить повчання, той любить знання; а хто ненавидить викриття, той невіглас.1 Хто любить навчання, той знання любить, хто ж ненавидить картання, той безглуздий.1 Хто любить напоумлення любить сприймання, а хто ненавидить картання безумний.1 Хто любить науку, той любить знаннє, хто ж гнївен за докір, той безрозумен.
2 Добрий від Господа має вподобання, а людину злих замірів осудить Господь.2 Добрий здобуває прихильність від Господа; а людину підступну Він осудить.2 Добрий отримає від Господа, а чоловіка лукавого він осудить.2 Кращий хто знайшов ласку в Господа, а беззаконний чоловік промовчиться.2 Добрящий знайде в Господа ласку, а чоловіка підступного він осудить.
3 Не зміцниться людина безбожністю, корінь же праведних не захитається.3 Не потвердить себе людина беззаконням; а корінь праведників непорушний.3 Ніхто не може злобою скріпитись, а корінь праведних не захитається.3 Не випрямиться чоловік з беззаконня, а коріння праведних не будуть забрані.3 Не скріпить себе чоловік безбожеством, а корінь праведних не схитнеться.
4 Жінка чеснотна корона для чоловіка свого, а засоромлююча мов та гниль в його костях.4 Доброчинна дружина – вінець для чоловіка свого; а зганьблена – мовби гниль у його кістках.4 Цнотлива жінка - вінець для свого чоловіка, а безсоромна - немов гниль у його кістках.4 Мужня жінка вінець для свого чоловіка. Так як хробак в дереві, так губить чоловіка жінка, що чинить зло.4 Жена честивая - вінець чоловікові, ледача ж - мов та гниль у костях його.
5 Думки праведних право, підступні заміри безбожних омана.5 Помисли праведних – правда, а заміри лиходіїв – підступ.5 Наміри справедливих - правда; каверзи злих - обман.5 Думки праведних суди, а безбожні кермують обманами.5 Думки у праведних - про те, що правда, а задуми безбожних - зрада.
6 Безбожних слова чатування на кров, а уста невинних урятовують їх.6 Мова лиходіїв – засідка для пролиття крови, а вуста праведних рятують їх.6 Слова безбожних - засідки криваві, а уста праведних спасуть їх самих.6 Слова безбожних обманливі, а уста праведних визволять їх.6 Безбожних слова - укладаннє засїдок, щоб кров пролити, уста ж праведних - щоб рятувати їх.
7 Перевернути безбожних і вже їх нема, а дім праведних буде стояти.7 Тільки-но торкнеться лиходіїв нещастя – і вже немає їх, а дім праведних стоїть.7 Повалено на землю злих, і їх більше немає, дім праведних же остоїться.7 Куди не повернешся пропадає безбожний, а доми праведних остаються.7 Доторкнись, нещастє безбожних - а вже й нема їх, а дім праведних стоїть.
8 Хвалять людину за розум її, а кривосердий стає на погорду.8 Хвалять людину за мірою розуму її, а розбещений серцем буде в презирстві.8 Який у чоловіка розум, так його й цінять, а криводушний буде в погорді.8 Уста розумного хваляться мужами, а повільний серцем висмівається.8 О скілько розумний чоловік, хвалять його, а переворотний серцем буде в погордї.
9 Ліпше простий, але роботящий на себе, від того, хто поважним себе видає, та хліба позбавлений.9 Ліпше простий, але той, що працює на себе, аніж той, що має себе за поважного, проте не має хліба.9 Ліпше бути простим і працювати на себе, ніж бути хвальком і не мати хліба.9 Кращий чоловік, що служить собі в безчесті, ніж той, що собі докладає шану і має брак хліба.9 Лучше бути собі простим і заробляти на себе, нїж величати себе знатним, а не мати хлїба.
10 Піклується праведний життям худоби своєї, а серце безбожних жорстоке.10 Праведник дбає про худобу свою, а серце лиходіїв жорстоке.10 Праведний про життя своєї худоби дбає, а серце лихих - жорстоке.10 Праведний милосердиться над душами свого скота, а лоно безбожних немилосердне.10 Праведний журиться й про життє скотини своєї, серце ж безбожних жорстоке.
11 Хто оброблює землю свою, той хлібом насичується, хто ж за марницею гониться, той позбавлений розуму.11 Хто обробляє землю свою, той буде насичуватися хлібом; а хто йде слідом ледарів, той безглуздий.11 Хто обробляє своє поле, той буде ситий хлібом, а хто за марнощами вганяє, той розуму не має.11 Хто обробляє свою землю наповниться хлібів, а хто женеться за безглузним позбавлений розуму. Хто має солодість в перебуванні в вині, оставить безчестя у власних твердинях.11 Хто поле своє порає, той має достаток хлїба, хто ж гає марно час, той розуму не має.
12 Безбожний жадає ловити у сітку лихих, а в праведних корень приносить плоди.12 Лиходій прагне впіймати у сіть лиха; але корінь праведних міцний.12 Безбожний зазіхає на здобич лихих, а корінь праведних тримається твердо.12 Пожадання безбожних погані, а коріння праведних в твердинях.12 Безбожний надиться на зло, немов полює, та корінь праведних держиться твердо.
13 Пастка злого в гріху його уст, а праведний з утиску вийде.13 Лиходій потрапляє до неї гріхами уст своїх; але праведник вийде з біди.13 Злий попадає в петлю з-за своїх губів, а праведник із біди виходить.13 Через гріх губ грішник впадає в засідки, а праведник з них вискакує. Хто дивиться мило буде помулуваний, а хто зустрічається в брамах засмучує душі.13 Безбожний замотується в слова уст своїх; та праведник вийде з біди.
14 Людина насичується добром з плоду уст, і зроблене рук чоловіка до нього впаде.14 Від плоду вуст [своїх] насичується людина добром, і нагорода людині – за вчинками рук її.14 Із плодів уст своїх насититься добром людина; за вчинками рук людини буде й нагорода.14 Від овочів уст душа чоловіка наповниться добром, а віддача його губ буде йому дана.14 Із плодів уст своїх насичуєсь чоловік добром, і по вчинках рук його - нагорода йому.
15 Дорога безумця пряма в його очах, а мудрий послухає ради.15 Шлях безглуздого бездоганний в його очах; але хто дослухається поради, той мудрий.15 Дурному шлях його здається простим, та мудрий - слухає поради.15 Дороги безумних правильні перед ними, а мудрий вислухує поради.15 Дурному шлях його здається простим, розумен же той, хто слухає поради.
16 Нерозумного гнів пізнається відразу, розумний же мовчки ховає зневагу.16 У безглуздого миттю виявиться гнів його, а розважливий приховує зневагу.16 Дурний притьмом свою досаду виявляє; розсудливий приховує ганьбу.16 Безумний в той день сповіщає свій гнів, а розумний ховає своє безчестя.16 Дурний досадує й зараз признається, розумний же мовчки скриває зневагу.
17 Хто правду говорить, той виявлює праведність, а свідок брехливий оману.17 Хто виповідає те, про що зараз відає, той каже правду; а в свідка лукавого – облуда.17 Хто звістує правду - чинить справедливість; ложний свідок -ошуканство.17 Праведний сповіщає явну віру, а неправедних свідок обманливий.17 Хто говорить (на судї) те, що, знає, той говорить правду, у сьвідка же льживого - омана.
18 Дехто говорить, мов коле мечем, язик же премудрих то ліки.18 Іноді базіка уразить, як мечем, а язик мудрих – лікує.18 Є такі, що словами, мов мечем, прошивають, а язик мудрих гоїть.18 Є ті, що говорять, що ранять мечем, а язики мудрих оздоровляють.18 Инший пустослов ранить язиком, мов мечем, язик же мудрий - загоює.
19 Уста правдиві стоятимуть вічно, а брехливий язик лиш на хвилю.19 Уста правдиві вічно будуть, а брехливий язик – тільки на мить.19 Уста правдиві повіки перебувають; язик брехливий - на хвилину.19 Губи правдиві випрямлюють свідчення, а поспішний свідок має неправедний язик.19 Уста правдомовні во віки пробувають, а язик ложний - на хвилину.
20 В серці тих, хто зло оре, омана, а радість у тих, хто дораджує мир.20 Підступ – у серці злочинців, а радість – у миротворців.20 Шахрайство в серці тих, що лихо замишляють; радість - хто рає мир.20 Обмана в серці того, хто кує зло, а ті, що бажають мир, зрадіють.20 Омана - в серцї в тих, що лихо замишляють; а радость у тих, хто мир совітує.
21 Жодна кривда не трапиться праведному, а безбожні наповняться лихом.21 Не станеться з праведником жодного лиха, а лиходії будуть виповнені лихом.21 Праведному ніякої біди не буде, а злі нещастям повняться.21 Нічого неправедного не догодить праведному, а безбожні наповняться зла.21 Праведному біди нїякої не буде, а в беззаконників нещастя буде повно.
22 Уста брехливі огида у Господа, а чинячі правду Його уподоба.22 Огида перед Господом – уста брехливі, а ті, що говорять істину – Йому до вподоби.22 Осоружні Господеві уста брехливі; хто чинить правду, той йому вгодний.22 Обманливі губи гидота Господеві, а хто чинить вірне сприйнятний ним.22 Гидота в Господа уста, що лож сплїтають, хто ж правду говорить, йому благоугоден.
23 Приховує мудра людина знання, а серце безумних глупоту викликує.23 Людина розважлива приховує знання, а серце недолугих виповідає глупство.23 Розумний чоловік приховує знання, а серце дурних проголошує дурноту.23 Розумний муж - престіл сприйняття, а серце безумних зустрінеться з клятвами.23 Розсудливий чоловік ховає мовчки знаннє, дурного ж серце виголошує дурноту.
24 Роботяща рука пануватиме, а лінива даниною стане.24 Рука старанних буде панувати, а лінива буде під даниною.24 Рука трудящих пануватиме, лінива - платитиме дань.24 Рука вибраних держатиме легко, а обманливі будуть на захоплення в полон.24 Трудящого рука доробиться пановання, а лїнива буде підданою.
25 Туга на серці людини чавить її, добре ж слово її веселить.25 Туга на серці людини пригноблює її, а добре серце звеселює її.25 Журба гнобить серце людини, а добре слово її звеселяє.25 Страшне слово тривожить серце праведного чоловіка, а добра вістка його радує.25 Туга в серцї придавлює людину, та слово приязне її розвеселяє.
26 Праведний вивідає свою путь, а дорога безбожних зведе їх самих.26 Праведник підказує ближньому своєму шлях, а дорога лиходіїв спроваджує їх до блукань.26 Друг праведника вивищує; дорога злих на манівці їх зводить.26 Розумний праведник є собі другом, а задуми безбожних нерозумні. Зло переслідуватиме тих, що грішать, а дорога безбожних їх зведе.26 Праведний показує ближньому свойму дорогу, а дорога безбожних веде його на манівцї.
27 Не буде ледачий пекти свого полову, а людина трудяща набуде маєток цінний.27 Ледачий не смажить своєї дичини; а майно людини старанної вельми вартісне.27 Лінивий не спече влову; найвищий скарб людини - пильність.27 Обманливий не зловить лов, а чистий чоловік шляхетне майно.27 Лїнивому свого влову не жарити, а добро людини роботящої має велику цїну.
28 В путі праведности є життя, і на стежці її нема смерти.28 На шляху правди – життя, і на стежці її немає смерти.28 На стежці справедливости -життя; крива дорога веде до смерти.28 Життя на дорогах праведности, а дороги злопамятних на смерть.28 На дорозї правди - життє, й нема на її стежцї смертї.