1 Водні потоки цареве це серце в Господній руці: куди тільки захоче, його Він скеровує.1 Серце царя в руці Господа, мов потоки води, і куди забажає, Він спрямовує його.1 В руках у Господа цареве серце, мов води розтоки: він його, куди хоче, повертає.1 Так як напад води, так серце царя в руці Бога. Куди лиш забажає повернути, туди його нахилив.1 В руках у Господа цареве серце; як розтоки води, він їх, куди захоче, справляє.
2 Всяка дорога людини пряма в її очах, та керує серцями Господь.2 Усі шляхи людини досконалі в її очах, але Господь зважує серця.2 Всі путі прості у власних очах людини; Господь же серця важить.2 Кожний чоловік являється праведним перед собою, а Господь випрамлює серця.2 В очах у людини путь її здається шляхом правим, Господь же на вазї всяке серце важить.
3 Справедливість та правду чинити для Господа це добірніше за жертву.3 Учиняти правду і правосуддя – більше до вподоби Господові, аніж пожертва.3 Чинити справедливість і суд - ліпше в очах Господніх, аніж жертва.3 Чинити праведне і чинити правду вгодно в Бога більше ніж жертви крови.3 Як хто чинить правду й правий суд, се подобаєсь Господу більше, нїж жертва.
4 Муж гордого ока та серця надутого несправедливий, а світильник безбожних це гріх.4 Пихатість очей і зарозумілість серця, що вирізняє лиходіїв, – гріх.4 Гордий погляд і бундючне серце - ґрунт для гріха безбожних.4 Хто величається сміливий в гордощах, а гріх світило безбожних.4 Дивитись на людей високом згорда оком і серцем надутим - се гріх.
5 Думки пильного лиш на достаток ведуть, а всякий квапливий на збиток.5 Помисли старанного прагнуть достатку, а квапливий зазнає збитків.5 Задуми трудящого змагають до користи, а кожен поквапний зазнає нестатків.5 5 Гадки трудящого змагають до багацтва, а хто поквапний, терпить недостачу.
6 Набування майна язиком неправдивим це скороминуща марнота шукаючих смерти.6 Надбання скарбів брехливим язиком – скороминущий подмух тих, що шукають смерти.6 Надбання скарбів язиком брехливим - марна пустота, що веде до смерти.6 Хто чинить збір скарбів брехливим язиком переслідує марне в сітях смерті.6 Надбане добро язиком льживим - се проминаючий подих, се погибельні сїти.
7 Насильство безбожних прямує на них, бо права чинити не хочуть.7 Насильство лиходіїв упаде на них: тому що вони зреклися пильнувати правду.7 Насильство злих самих же їх погубить, бо вони зрікаються правдиво чинити.7 Знищення завітає до безбожних, бо не бажають чинити праведне.7 Насильство злюк лихих саме їх погубляє, вони зареклись, не хоронити справедливість.
8 Дорога злочинця крута, а чистий прямий його чин.8 Кривий шлях людини розпутної; а хто чистий, той діє належним чином.8 Крива дорога ледачого, а чистого вчинки - праві.8 Звихненим Бог посилає звихнені дороги, бо його діла пречисті і праведні.8 Дорога в грішника крива, а хто чистий, того поступки праві.
9 Ліпше жити в куті на даху, ніж з сварливою жінкою в спільному домі.9 Краще мешкати в кутку на даху, аніж із сварливою дружиною у просторій оселі.9 Ліпше сидіти на краю покрівлі, ніж з жінкою сварливою у спільній хаті.9 Краще жити в куті на горищі ніж в побілених (покоях) з безбожністю і в спільному домі.9 На криші в кутку далеко лучше жити, анїж із жінкою сварливою в сьвітлицї.
10 Лихого жадає душа нечестивого, і в очах його ближній його не отримає милости.10 Душа лиходія прагне зла; не знайде милости в очах його навіть друг його.10 Злого душа бажає зла; в очах його і приятель не знаходить ласки.10 Душа безбожних не буде помилувана ніким з людей.10 Безбожного душа бажає зла; не найде змилування в очах його навіть приятель його.
11 Як карають глумливця мудріє безумний, а як мудрого вчать, знання набуває.11 Коли карають облудника, звичайний стає мудрим, і коли повчають мудрого, то він набуває пізнання.11 Коли картають глузуна, недоросток стає розумним; як мудрого навчають, він приймає науку.11 Як нестриманний приймає страту незлобний стає розумнішим, а мудрий розуміючи приймає знання.11 Як карають зрадливого, то й неук зрозумнїє, а як розумного навчають, він приймає науку.
12 До дому свого приглядається праведний, а безбожний доводить до зла.12 Праведник спостерігає за домом лиходія: як зазнають лиходії біди.12 Праведний назирає дім лихого, а злих кидає в нещастя.12 Праведний розуміє серця безбожних і за ніщо вважає безбожних в злах.12 Праведний назирає дом безбожного, як безбожні попадають в нещастє.
13 Хто вухо своє затикає від зойку убогого, то й він буде кликати, та не отримає відповіді.13 Хто затуляє вухо своє на крик бідака, той сам буде волати, – і не почують його.13 Хто затуляє вухо на крик бідака, той сам кричатиме, та слухати ніхто не буде.13 Як хто затикає уха, щоб не почути немічних, і він закличе, і не буде того, хто слухає.13 Хто чує крик і плач убогого байдужно, той сам кричати ме, й вислуханий не буде.
14 Таємний дарунок погашує гнів, а неявний гостинець лють сильну.14 Подарунок утаємничений загасить гнів, і дарунок у пазуху – велику лють.14 Дарунок, даний тайкома, гнів спиняє, а в пазусі гостинець - лють запеклу.14 Таємний дар відводить гнів, а хто щадить дари піднімає сильний гнів.14 Гостинець, тайкома даний, гасить гнїв, і дар у пазуху - велику досаду.
15 Радість праведному правосуддя чинити, а злочинцеві страх.15 Пильнувати правосуддя – радість для праведника і страх для тих, що вчиняють зло.15 Чинити правосуддя - праведному радість, а лиходіям жах.15 Веселість праведних чинити суд, а преподобний нечистий з тими, що зло чинять.15 Правий суд - се радість праведному, а страх лиходїєві.
16 Людина, що зблуджує від путі розуму, у зборі померлих спочине.16 Людина, що збочила із стежки розуму, відпровадиться в зібрання мертвих.16 Людина, що збивається з розумної дороги, в громаді тіней буде спочивати.16 Чоловік, що заблукає з дороги праведности спочине в зборі велетнів.16 Чоловік, що зійшов з путя розумного, між мертвими опиниться.
17 Хто любить веселощі, той немаючий, хто любить вино та оливу, той не збагатіє.17 Хто любить веселитися, той збідніє; а хто любить вино та олію, не розбагатіє.17 Хто любить радість, той буде злиденним; хто любить вино та олію, той не розбагатіє.17 Нужденний чоловік любить веселість, дуже люблячи вино і олію.17 Хто любить веселощі, той збіднїє, а хто вино й товщ - тому не збогатїти.
18 Безбожний то викуп за праведного, а лукавий за щирого.18 Викупом буде за праведного лиходій і за щирого – лукавий.18 Злий послужить на викуп справедливого, а зрадливий - на викуп праведних.18 Беззаконний є надолуженням праведного.18 Викупом буває за праведного безбожний, й за правого - лукавий.
19 Ліпше сидіти в пустинній країні, ніж з сварливою та сердитою жінкою.19 Краще жити на землі пустельній, ніж із дружиною сварливою і сердитою.19 Ліпше сидіти в землі пустинній, ніж із жінкою сварливою та злісною.19 Краще жити в пустинній землі ніж з войовничою і язикатою і сварливою жінкою.19 В пустинї одиноко відраднїйще жити, нїж із сварливою жоною й сердитою.
20 Скарб цінний та олива в мешканні премудрого, та нищить безумна людина його.20 Жаданий скарб і олія – в домі мудрого; а глупак їх прогайнує.20 В хаті мудрого дорогоцінні скарби й олія, але дурний їх прогайнує.20 Бажаний скарб спочине на устах мудрого, а безумні люди його пожирають.20 В господї мудрого - омаста й достатки, яких забажає, а дурний чоловік все те прогайнує.
21 Хто женеться за праведністю та за милістю, той знаходить життя, справедливість та славу.21 Той, що пильнує правду і милість, знайде життя, правду і славу.21 Хто йде за справедливістю й милосердям, - знайде життя й повагу.21 Дорога праведности і милосердя знайде життя і славу.21 Хто справедливий і милосерний, знайде той життє, правду і повагу.
22 До міста хоробрих увійде премудрий, і твердиню надії його поруйнує.22 Мудрий захоплює міста і руйнує фортецю, на котру вони сподівалися.22 Мудрий вдирається в місто хоробрих і валить твердиню, на яку вони покладалися.22 Мудрий напав на сильні міста і знищив силу, на яку безбожні поклали надію.22 Мудрий здобуває місто хоробрих, і валить твердинї, що на них вповали.
23 Хто стереже свої уста й свого язика, той душу свою зберігає від лиха.23 Хто стереже уста свої і язика свого, той береже від лиха душу свою.23 Хто стереже уста і язик свій, той стереже від лиха свою душу.23 Хто береже свої уста і язик, оберігає свою душу від смутку.23 Хто стереже уста свої й язик свій, той од біди життє охороняє.
24 Надутий пихою насмішник ім'я йому, він робить усе із бундючним зухвальством.24 Зарозумілий злодій – облудник ім'я йому – діє з надмірною пихою.24 Нахаба, чванько - таке ім'я насмішника, що поводиться з надмірною пихою.24 Смільчак і впертюх і балакун називається згубним. Хто ж злопамятний він беззаконний.24 Надутий лиходїй - без'умом зовуть його - порпаєсь в попелї гординї.
25 Пожадання лінивого вб'є його, бо руки його відмовляють робити,25 Пожадання ледаря погубить його, тому що руки його відмовляються працювати.25 Бажання ледаря для нього вбивче, бо його руки уникають роботи.25 Пожадання вбивають лінивого, бо його руки не вибирають щось чинити.25 Жаданнє лїнивого вбє його, бо приложити рук не хоче нї до чого;
26 він кожного дня пожадливо жадає, а справедливий дає та не жалує.26 Він щодня вельми жадає, а праведник дає і не шкодує.26 Грішник щодня чогось бажає жадібно, а праведний дає, не жалує нічого.26 Безбожний бажає цілий день погані пожадання, а праведний милосердиться і буває щедрим не щадячи (себе).26 Що дня його кортить їда, а праведний дає, не жалує нїчого.
27 Жертва безбожних огида, а надто тоді, як за діло безчесне приноситься.27 Пожертва лиходіїв – мерзота, надто, коли з лукавством приносять її.27 Жертва злих - гидота, а надто, як вони її з злим наміром приносять.27 Жертви безбожних гидота Господеві, бо й беззаконно їх приносять.27 Гидота Господу безбожників жертва, а надто, як її в лукавстві приносять.
28 Свідок брехливий загине, а людина, що слухає Боже, говоритиме завжди.28 Брехливий свідок загине; а людина, котра сповідає про те, що знає, буде говорити завжди.28 Брехливий свідок загине, а людина, що вміє слухати, завжди матиме слово.28 Фальшивий свідок гине, а послушний чоловік говоритиме обережно.28 Ложний сьвідок погибне, а чоловік, що говорить те, що знає, буде все говорити правду.
29 Безбожна людина жорстока обличчям своїм, а невинний зміцняє дорогу свою.29 Людина недобра зухвала обличчям своїм; а праведна прямує добрим шляхом своїм.29 Зла людина прибирає самовпевнений вигляд, а праведний вважає на свої вчинки.29 Безбожний чоловік безлично стоїть перед лицем, а праведний сам розуміє свої дороги.29 Чоловік безбожний не має стиду в лицї свойму, людина ж праведна путя свого не скривить.
30 Нема мудрости, ані розуму, ані ради насупроти Господа.30 Немає мудрости, і немає розуму, і немає поради поза Господом.30 Супроти Господа немає ні мудрости, ні розуму, ні ради.30 Немає мудрості, немає мужності, немає ради проти безбожного.30 Нема премудростї, нї розуму, нї ради в того, хто противен Господеві.
31 Приготовлений кінь на день бою, але перемога від Господа!31 Коня лаштують на день битви, але перемога – від Господа.31 Коня готують на день бою, але від Господа перемога.31 Кінь приготовляється на день війни, а поміч від Господа.31 Коня готують на день бою, та побіда - від Господа.