1 Ось тому без виправдання ти, кожний чоловіче, що судиш, бо в чому осуджуєш іншого, сам себе осуджуєш, бо чиниш те саме й ти, що судиш.1 Ось чому немає тобі виправдання, кожна людино, що судиш іншого; бо тим самим судом, яким судиш іншого, осуджуєш себе, тому що судячи іншого, чиниш те саме.1 Ось чому немає тобі оправдання, хто б ти не був, о чоловіче, що судиш; бо в чому судиш іншого, ти сам себе засуджуєш: чиниш бо те саме, що судиш;1 Отже, не виправданий ти, кожна людино, що судиш: бо в чому судиш іншого, в тому й себе осуджуєш, бо чиниш те ж саме, що осуджуєш.1 Тим без оправдання єси, всякий чоловіче, що судиш; у чому бо судиш другого, себе осуджуєш; те ж бо саме робиш, судячи (другого).
2 А ми знаємо, що суд Божий поправді на тих, хто чинить таке.2 А ми знаємо, що справедливий суд Божий на тих, хто таке чинить.2 ми ж знаємо, що суд Божий відбувається по правді на тих, що таке чинять.2 Ми ж знаємо, що є справедливий Божий суд на тих, що таке чинять.2 Знаємо ж, що суд Божий по істинї на тих, що роблять таке.
3 Чи ти думаєш, чоловіче, судячи тих, хто чинить таке, а сам робиш таке саме, що ти втечеш від суду Божого?3 Невже сподіваєшся ти, людино, що уникнеш суду Божого, осуджуючи такі діяння і сама вчиняєш те саме?3 Чи думаєш про те, о чоловіче, - який судиш тих, що таке чинять, а сам таке робиш, - що ти суду Божого уникнеш?3 Чи думаєш ти, о людино, що уникнеш Божого суду, судячи інших за те, що сама робиш?3 Чи думаєш же, чоловіче, судячи того, хто таке робить, і роблячи те ж саме, що ти втечеш од суду Божого?
4 Або погорджуєш багатством Його добрости, лагідности та довготерпіння, не знаючи, що Божа добрість провадить тебе до покаяння?4 Або нехтуєш багатством Його доброти, лагідности і довготерплячости Божої, не розуміючи, що Божа доброта веде тебе до каяття?4 Або погорджуєш багатством його доброти, поблажливости і довготерпеливости, не знаючи, що Божа доброта тебе веде до покаяння?4 Або, нехтуючи багаство його доброти, лагідности, довготерпіння, - хіба не знаєш, що ласка Божа провадить тебе до покаяння?4 Або богацтвом благости Його та вдержливости та довготерпіння погорджуєш? не знаєш, що благость Божа до покаяння тебе веде?
5 Та через жорстокість свою й нерозкаяність серця збираєш собі гнів на день гніву та об'явлення справедливого суду Бога,5 Однак через упертість твою і нерозкаяність серця, ти сама собі збираєш гнів на день гніву і одкровення праведного суду від Бога,5 Та ти жорстокістю твоєю і нерозкаяністю серця збираєш гнів на себе в день гніву, коли об'явиться правдивий суд Бога,5 Через свою черствість та нерозкаяність серця збираєш собі гнів на день гніву та на об'явлення справедливого суду Бога,5 По жорстокости ж твоїй і непокаянному серцю збираєш собі гнїв на день гнїву і відкриття праведного суду Бога,
6 що кожному віддасть за його вчинками:6 Котрий віддасть належне кожному за його вчинками: 6 що віддасть кожному за його вчинками: 6 який воздасть кожному за його вчинки: 6 котрий віддасть кожному по дїлам його:
7 тим, хто витривалістю в добрім ділі шукає слави, і чести, і нетління, життя вічне,7 Тим, що наполегливо добрими справами шукають слави, честі і безсмертя, – життя вічне.7 тим, що витривалістю в добрім ділі шукають слави, чести і нетління - життя вічне;7 одним, які постійно роблять добрі справи, здобуваючись на славу, честь і нетлінність, - вічне життя;7 тим, що терпіливостю в доброму дїлї шукають слави, та чести, та нетлїння - життє вічне;
8 а сварливим та тим, хто противиться правді, але кориться неправді, лютість та гнів.8 А тим, котрі чинять спротив і не підкоряються істині, але віддаються неправді, – лють та гнів.8 а сварливим та неслухняним правді, але слухняним кривді - гнів та обурення.8 а сварливим та тим, що противляться правді і коряться несправедливості, - лють і гнів.8 а которі сварливі і противлять ся істинї, корять ся ж неправдї, (тим) ярость та гнїв.
9 Недоля та утиск на всяку душу людини, хто чинить зле, юдея ж перше та геллена,9 Скорбота й утиски всілякій душі людини, котра чинить лихе, по-перше, – юдея, а потім і грека!9 Горе й утиск на всяку душу людську, що чинить зло: на юдея перше, потім грека;9 Недоля й лихо кожній душі людини, що чинить зло, - насамперед юдеєві, потім грекові;9 Горе й тїснота на всяку душу чоловіка, що робить лихе, Жидовина перше, та й Грека;
10 а слава, і честь, і мир усякому, хто чинить добре, юдеєві ж перше та гелленові.10 І навпаки, слава і честь, і мир всілякому, хто чинить добро, по-перше, юдеєві, а відтак і грекові!10 слава ж і честь, і мир усякому, хто чинить добро: юдеєві перше, а потім грекові,10 слава ж, честь і мир кожному, що чинить добро, - насамперед юдеєві, потім грекові: 10 слава ж, честь і впокій усякому, хто робить добре, Жидовинові перше, та й Грекові.
11 Бо не дивиться Бог на обличчя!11 Бо немає упереджености у Бога.11 бо Бог не вважає на особу.11 адже ж Бог не дивиться на обличчя.11 Нема бо в Бога вважання на лиця.
12 Котрі бо згрішили без Закону, без Закону й загинуть, а котрі згрішили в Законі, приймуть суд за Законом.12 Ті, котрі, не маючи Закону, згрішили, поза Законом і загинуть; а ті, котрі під Законом згрішили, за Законом й судитимуться, –12 Бо ті, що згрішили поза законом, поза законом і згинуть; а ті, що згрішили під законом, будуть суджені законом.12 Бо ті, що без закону згрішили, - і згинуть без закону; а які згрішили в законі, - будуть суджені за законом.12 Скільки бо без закону згрішило, (стільки їх) без закону й погине; а скільки в законї згрішило, (стільки їх) законом суд прийме
13 Бо не слухачі Закону справедливі перед Богом, але виконавці Закону виправдані будуть.13 Тому що не слухачі Закону праведні перед Богом, але виконавці Закону виправдані будуть;13 Бо не слухачі закону справедливі перед Богом, а виконавці закону оправдаються.13 Бо не слухачі закону праведні перед Богом, але виконавці закону будуть виправдані.13 (Не слухателї бо закону праведні перед Богом, а чинителї закону оправдять ся.
14 Бо коли погани, що не мають Закону, з природи чинять законне, вони, не мавши Закону, самі собі Закон,14 Бо коли погани, що не мають Закону, за природою законне чинять, то, не маючи Закону, вони самі собі закон: 14 Бо коли погани, що не мають закону, з природи виконують те, що законне, вони, не мавши закону, самі собі закон;14 Бо коли погани, не маючи закону, природно діють за законом, то вони, не маючи закону, самі собі є законом.14 Коли бо погане, не маючи закону, по природї законне чинять, то вони, закону не маючи, самі собі закон:
15 що виявляють діло Закону, написане в серцях своїх, як свідчить їм сумління та їхні думки, що то осуджують, то виправдують одна одну,15 Вони показують, що справа закону в них написана в серцях, про що засвідчує їхня совість і думки їхні, то звинувачуючи, а то виправдовуючи одна одну, –15 вони виявляють діло закону, написане в їхніх серцях, як свідчить їм їхнє сумління і думки, то засуджуючи їх, то оправдуючи, -15 Вони показують, що діло закону написане у їхніх серцях, про що свідчить їм їхня совість та думки, які то засуджують, то виправдовують одна одну,15 вони показують дїло законне, написане в серцях їх, як сьвідкує совість їх, і між тим думки їх одна другу осуджують, або оправдують);
16 дня, коли Бог, згідно з моїм благовістям, буде судити таємні речі людей через Ісуса Христа.16 Того дня, коли, за благовістям моїм, Бог буде судити утаємничені справи людей через Ісуса Христа.16 в день, коли Бог, згідно з моєю Євангелією, судитиме тайні вчинки людей через Ісуса Христа.16 в той день, коли Бог, за моїм благовістям, судитиме таємне в людях через Ісуса Христа.16 в день, коли судити ме Бог тайни людські, по благовістю моєму, через Ісуса Христа.
17 Ось ти звешся юдеєм, і спираєшся на Закона, і хвалишся Богом,17 Ось ти називаєшся юдеєм, і заспокоюєш себе Законом і хвалишся Богом,17 Та коли ти, що звешся юдей, що спираєшся на закон і хвалишся Богом,17 Ось ти звешся юдеєм, заспокоюєш себе законом, хвалишся Богом,17 Ось ти Жидовин звеш ся, і почиваєш на законї, і хвалиш ся Богом,
18 і знаєш волю Його, і розумієш, що краще, навчившись із Закону,18 І знаєш волю Його, і розумієш найкраще, навчаючись із Закону.18 ти, що знаєш його волю і, навчившись із закону, розбираєш, що краще,18 знаєш його волю і, навчений законом, розумієш, що є краще;18 і розумієш волю (Його), і розпізнаєш (що єсть) лучче, навчаючись із закону;
19 і маєш певність, що ти провідник для сліпих, світло для тих, хто знаходиться в темряві,19 І маєш певність, що ти провідник для сліпих, світло для тих, що знаходяться в пітьмі,19 упевняєш себе, що ти провідник сліпим, світло тим, що в темряві,19 запевняєш себе, що ти є вождем для сліпих, світлом для тих, що в темряві;19 і вповаєш на себе, що ти проводир слїпим, сьвітло тим, що в темряві,
20 виховник нерозумним, учитель дітям, що ти маєш зразок знання й правди в Законі.20 Наставник невігласів (нерозумних), навчитель дітей, що має в Законі взірець ведення та істини;20 виховник невігласів, учитель дітей, бо маєш у законі вираз знання і правди, -20 вихователем нерозумних, учителем дітей; що ти маєш взірець знання і правди в законі.20 наставник незмислям, учитель малолїткам, мавши образ розуму і істини в законї.
21 Отож, ти, що іншого навчаєш, себе самого не вчиш! Проповідуєш не красти, а сам крадеш!21 То як же ти, навчаючи іншого, не навчаєш себе самого?21 ти, отже, що інших навчаєш, себе самого не навчаєш! Проповідуєш не красти, а сам крадеш!21 Чому ж тоді, навчаючи іншого, себе самого не навчаєш? Проповідуєш не красти, а сам крадеш?21 Навчаючи ж иншого, себе не навчаєш? проповідуючи не красти, сам крадеш?
22 Наказуючи не чинити перелюбу, чиниш перелюб! Гидуючи ідолами, чиниш святокрадство!22 Проповідуєш не красти, а сам крадеш! І кажеш: Не чини перелюбу, а сам чиниш перелюб. Гидуєш ідолами, а сам святокрадець!22 Наказуєш не чинити перелюбу, і чиниш перелюб! Гидуєш бовванами, а чиниш святокрадство!22 Кажеш не чинити перелюбу, а сам чиниш перелюб? Бридишся ідолів, а чиниш святокрадство?22 говорячи, щоб не робили перелюбу, робиш перелюб? гидуючи ідолами, крадеш сьвяте?
23 Ти, що хвалишся Законом, зневажаєш Бога переступом Закону!23 Хвалишся Законом, а зневажанням Закону безчестиш Бога!23 Ти, що хвалишся законом, переступом закону Бога зневажаєш.23 Хвалишся законом, а порушенням закону зневажаєш Бога, - як ото написано,23 ти, що хвалиш ся законом, переступом закону Бога зневажаєш?
24 Бо через вас зневажається Боже Ймення в поган, як написано.24 Бо заради вас, як написано, ймення Боже зневажається в поганів.24 Бо, як написано, через вас ім'я Боже зневажається між поганами.24 що через вас Боже ім'я зневажається між народами.24 Імя бо Боже через вас хулить ся між поганами, яко ж писано.
25 Обрізання корисне, коли виконуєш Закона; а коли ти переступник Закону, то обрізання твоє стало необрізанням.25 Обрізання корисне, якщо виконуєш Закон; а якщо ти нехтуєш Законом, то обрізання твоє стало необрізанням.25 Обрізання корисне, коли виконуєш закон; а коли ти переступаєш закон, обрізання твоє стало необрізанням.25 Обрізання дає користь, якщо виконуєш закон; якщо ж ти є порушником закону, то твоє обрізання стало необрізанням.25 З обрізання бо є користь, коли чиниш закон; коли ж ти переступник закону, обрізаннє твоє сталось необрізаннєм.
26 Отож, коли необрізаний зберігає постанови Закону, то чи не порахується його необрізання за обрізання?26 Отож, якщо необрізаний дотримується настанов Закону, то його необрізання чи не зарахується йому за обрізання?26 Коли ж необрізаний пильнує постанови закону, то чи не порахується йому його необрізання за обрізання?26 Якщо необрізаний виконує постанови закону, то хіба його необрізання не вважатиметься обрізанням?26 Коли ж необрізаний хоронить установи закону, чи необрізаннє його за обрізаннє не полїчить ся?
27 І необрізаний з природи, виконуючи Закона, чи не осудить тебе, переступника Закону з Писанням і обрізанням?27 І необрізаний з природи, що виконує Закон, чи не осудить тебе, що нехтуєш Законом, маючи Писання і обрізання?27 І необрізаний по природі, виконуючи закон, осудить тебе, що, не зважаючи на Письмо й обрізання, ти переступник закону;27 А той, що з природи не був обрізаний, але зберігає закон, хіба він не осудить тебе, який через Писання і обрізання є порушником закону?27 І осудить необрізаннє по природї, котре сповняє закон, тебе, котрий з писаннєм і обрізаннєм переступник єси закону.
28 Бо не той юдей, що є ним назовні, і не то обрізання, що назовні на тілі,28 Бо не той юдей, хто схожий на нього зовні, і не те обрізання, котре зовнішнє, на плоті;28 бо не той юдей, що є ним назовні, і не те обрізання, що назовні, на тілі,28 Бо не той є юдей, хто є ним з вигляду; не те є обрізання, що назовні, на тілі.28 Не той бо, хто явно (такий) єсть Жидовин, і не те, що явно по тїлу, обрізаннє,
29 але той, що є юдей потаємно, духово, і обрізання серця духом, а не за буквою; і йому похвала не від людей, а від Бога.29 Але той юдей, хто внутрішньо такий, і те обрізання, котре в серці, за духом, а не за буквою: йому й похвала не від людей, але від Бога.29 а той, хто юдей у скритості, і те обрізання серця - за духом, не за буквою; такому похвала не від людей, але від Бога.29 Але той є юдеєм, хто в середині такий; і те є обрізання, яке в серці за духом, а не за Писанням; і йому похвала не від людей, а від Бога.29 а котрий потай, (той) Жидовин, і обрізаннє (єсть обрізаннє) серця в дусї, (а) не в писанню; йому ж похвала не від людей, а від Бога.