1 Примхливий шукає сваволі, стає проти всього розумного. | 1 Свавільний шукає вигадки, повстає супроти розумного. | 1 Хто відокремлюється, той шукає власного бажання й кепкує з усякої розумної поради. | 1 Чоловік, що бажає відлучитися від друзів, шукає причини, а завжди буде погордженим. | 1 Своєвольний всього забагає; він устає проти всього, що каже розум. |
2 Нерозумний не хоче навчатися, а тільки свій ум показати. | 2 Безглуздий не любить знання, а прагне виявити свій розум. | 2 Дурний у розумі не кохається, він лише свій дотеп виявляє. | 2 Мудрости не потребує той, в кого брак розуму, бо радше водиться безумністю. | 2 Дурний не любить знання, хиба тілько, щоб повеличатись дотепом. |
3 З приходом безбожного й ганьба приходить, а з легковаженням сором. | 3 Коли приходить безглуздий, приходить і презирство, а вже з ганьбою – обмова. | 3 Із злом приходить і погорда, а з ганьбою й сором. | 3 Коли безбожний прийде в глибину зла нехтує, а на нього находить непошана і погорда. | 3 З безбожником приходить і погорда, а з безчесним - сором. |
4 Слова уст людини глибока вода, джерело премудрости бризкотливий потік. | 4 Слова уст людських – глибокі води; джерело мудрості – струменистий потік. | 4 Глибокі води - слова уст людини; струмок розливний, мудрости джерельце. | 4 Слово - глибока вода в серці чоловіка, ріка, що википає, і джерело життя. | 4 Слова в устах мужа - глибокії води; з джерела мудростї - широкий потік. |
5 Не добре вважати на обличчя безбожного, щоб праведного повалити на суді. | 5 Не добре бути упередженим до лиходія, щоби здолати праведного на суді. | 5 Воно не добре - вважати на особу злого, щоб праведника на суді скривдити. | 5 Не добре чудуватися лицем безбожних, ані не є праведно зводити праведного на суді. | 5 Вважати на особу безбожного - се дїло погане, тим паче, щоб праведного повалити на судї. |
6 Уста нерозумного тягнуть до сварки, а слова його кличуть бійки. | 6 Уста безглуздого поспішають сваритися, і слова його прикликають покару. | 6 Уста безумного ведуть до сварки, і губи його викликають удари. | 6 Губи безумного провадять його до зла, а його уста накликають смертельну сміливість. | 6 Безумного уста вдаються у сварку, а його слова викликують бійку. |
7 Язик нерозумного загибіль для нього, а уста його то тенета на душу його. | 7 Язик безглуздого – загибель для нього, а вуста його – тенета для душі його. | 7 Уста безумного - його руїна; губи його - сіть на його душу. | 7 Уста безумного є його знищенням, а його губи засідка для його душі. | 7 Беспутнього язик - погибель для него, а уста його - се сїть на душу його. |
8 Слова обмовника мов ті присмаки, і вони сходять у нутро утроби. | 8 Слова обмовника – немов ласощі, і вони входять до середини черева. | 8 Слова донощика неначе ласощі, які до самого споду в животі доходять. | 8 Страх лінивих скидає вділ, а душі мужів-жінок голодуватимуть. | 8 Нашептані слова - неначе лакітки, а все ж вони до дна у череві доходять. |
9 Теж недбалий у праці своїй то брат марнотратнику. | 9 Недбалий в роботі своїй – брат марнотратника. | 9 Недбалий у своїй роботі - руїнника брат рідний. | 9 Хто себе не оздоровляє в своїх ділах є братом тих, що його замучують. | 9 Недбалий в своїй роботї - се рідний брат розтратника. |
10 Господнє Ім'я сильна башта: до неї втече справедливий і буде безпечний. | 10 Ймення Господнє – міцна вежа; втікає до неї праведник, і в безпеці. | 10 Ім'я Господнє - міцна башта: праведник утече до неї - і безпечний. | 10 Господне імя у величности сили, а ті праведні, що до нього прибігають, будуть піднесені вгору. | 10 Імя Господнє - се кріпка тверджа; втече праведник у неї, і він безпечен. |
11 Маєток багатому місто твердинне його, і немов міцний мур ув уяві його. | 11 Маєтність багатого – фортечне місто його, і, немов високий мур, в його уяві. | 11 Багатого достатки - його місто-твердиня, і, на його думку, як стіна висока. | 11 Маєток богатого чоловіка - сильне місто, а її велика слава кидає тінь. | 11 Багатому скарби здаються кріпким містом, він уважає їх за високі мури. |
12 Перед загибіллю серце людини високо несеться, перед славою ж скромність. | 12 Перед занепадом підноситься серце людини, а покірність передує славі. | 12 Перед погибіллю бундючиться людське серце, а перед славою - покора. | 12 Перед знищенням серце чоловіка піднімається вгору, і перед славою упокоряється. | 12 Перед упадком гордуватїє серце в чоловіка, а перед славою - покора. |
13 Хто відповідає на слово, ще поки почув, то глупота та сором йому! | 13 Хто відповідає, не вислухавши, тому бракує глузду, і сором йому. | 13 Хто, не вислухавши, відповідає, дурнота на того й сором. | 13 Як хто відповідає словом раніше ніж послухати, це йому встид і погорда. | 13 Хто, не вислухавши, відповідає, той дурень і стид на його спадає. |
14 Дух дійсного мужа виносить терпіння своє, а духа прибитого хто піднесе? | 14 Дух людини зносить її неміч; а вражений дух – хто може зміцнити його? | 14 Дух людини підтримує її в недузі, а дух прибитий хто може перенести? | 14 Розумний слуга утихомирює гнів чоловіка. Малодушного ж чоловіка хто стерпить? | 14 Дух в чоловіцї підпирає немочі його, а дух прибитий - хто може піддержати його? |
15 Серце розумне знання набуває, і вухо премудрих шукає знання. | 15 Серце розумного набуває знань, і вухо мудрих шукає пізнання. | 15 Серце розумного знання здобуває, і вухо мудрих шукає науки. | 15 Серце розумного здобуває сприймання, а уха мудрих шукають зрозуміння. | 15 Розумного серце здобуває знаннє, й мудрих ухо, знай, про знаннє тілько дбає. |
16 Дарунок людини виводить із утиску, і провадить її до великих людей. | 16 Дарунок людини надає її простору й до вельможних приведе її. | 16 Дарунок людини розширює йому дорогу, і до вельмож його доводить. | 16 Дар людини побільшує її і з володарями її садить. | 16 Дарунок розширює чоловікові дорогу, ба й до панів великих його допускає. |
17 Перший у сварці своїй уважає себе справедливим, але прийде противник його та й дослідить його. | 17 Перший у позові своєму бере гору, але приходить супротивник його і викриває його. | 17 Хто першим на суді боронить свою справу, здається праведним; та надійде його сусід і його перевіряє. | 17 Праведний є своїм оскаржувачем на початку мови. Коли ж нападе противник, він оскаржується. | 17 Первий в свойму спорі - правий, та приходить його противник, й перевірює справу. |
18 Жереб перериває сварки, та відділює сильних один від одного. | 18 Жереб спричиняє сварку і вирішує поміж міцними. | 18 Жереб закінчує спори й вирішує між могутніми. | 18 Насліддя спиняє сварку, а між владами ставить границю. | 18 Жереб скінчить позиванку, він чинить розсуд і між панами. |
19 Розлючений брат протиставиться більше за місто твердинне, а сварки, немов засуви замку. | 19 Розлючений брат [неприступніший] фортечного міста, і сварки схожі на засуви брами. | 19 Уражений брат - немов місто-твердиня, і чвари - немов засуви в замку. | 19 Коли брат помагає братові (вони) наче сильне і високе місто, а кріпкі наче оснований царський дім. | 19 Розгнїваний брат - як утверджене місто, а звяга (з ним) - як засови в замку. |
20 Із плоду уст людини насичується її шлунок, вона насичується плодом уст своїх. | 20 Від плоду уст людини виповнюється нутро її; і набутком уст своїх вона насичується. | 20 Плодом уст людини наповнюється його нутро, і він насичується здобутком губ своїх. | 20 З плодів уст чоловік наповняє свій живіт, а від плодів своїх губ насититься. | 20 Плодом уст чоловіка наповнюєсь черево його; що його уста зродять, тим він насичуєсь. |
21 Смерть та життя у владі язика, хто ж кохає його, його плід поїдає. | 21 Смерть і життя у владі язика, і ті, що люблять його, будуть їсти його плоди. | 21 Смерть і життя - у владі язика; хто його любить, той плоди його їстиме. | 21 Смерть і життя в руці язика, а хто над ним панує їстиме його плоди. | 21 Смерть і життє - в руцї язика, й хто любить його, їсти ме плоди його. |
22 Хто жінку чеснотну знайшов, знайшов той добро, і милість отримав від Господа. | 22 Хто знайшов [щиру] дружину, той знайшов добро і дістав ласку від Господа. | 22 Хто знайшов жінку, знайшов добро велике й від Господа одержав ласку. | 22 Хто знайшов добру жінку, знайшов ласки, а від Бога одержав радість. Хто викидає добру жінку, викидає добро, а хто держить розпусну дурний і безбожний. Безумність чоловіка нищить його дороги, а він Бога винуватить своїм серцем. | 22 Хто знайшов добру жону - знайшов добро й одержав ласку від Господа. |
23 Убогий говорить благально, багатий же відповідає зухвало. | 23 З благанням говорить убогий, а багатий відповідає брутально. | 23 Бідний благально говорить, а багатий відказує жорстоко. | | 23 Убогий, благаючи, говорить; багатий промовляє згорда. |
24 Є товариші на розбиття, та є й приятель, більше від брата прив'язаний. | 24 Хто хоче мати друзів, той сам має бути дружелюбним; і трапляється друг, приязніший від брата. | 24 Бувають приятелі на погибель; але буває друг від брата прихильніший. | | 24 Хто хоче приятелїв мати, мусить і самий приязним бути; друг буває од брата прихильнїйший. |
| | | | |